For Better Performance Please Use Chrome or Firefox Web Browser

برگزاری نخستین کنفرانس بین المللی اکولوژی سیمای سرزمین در دانشگاه صنعتی اصفهان

دبیر علمی نخستین کنفرانس بین المللی اکولوژی سیمای سرزمین در این مراسم تعداد مقالات رسیده به این کنفرانس را 455 مقاله بیان کرد و گفت: 34 نفر از اعضای هیأت علمی در 9 دانشگاه کشور، شامل دانشگاه های تهران، صنعتی اصفهان، تربیت مدرس، گیلان و دیگر دانشگاه ها، مقالات دریافت شده را مورد بررسی و داوری قرار دادند.

دکتر سیما فاخران با اشاره به این که در نهایت  75 درصد مقالات رسیده مورد پذیرش قرار گرفت افزود: 25 درصد دیگر نیز به دلیل عدم تطابق موضوعی و کیفیت پایین تر نسبت به دیگر مقالات به مرحله نهایی راه نیافتند.

وی افزود: کمتر از 10درصد از مجموع 75 درصد مقالات راه یافته به مرحله نهایی به صورت شفاهی در روز نخست کنفرانس ارایه خواهد شد و روز دوم نیز به برگزاری کارگاه های آموزشی اختصاص خواهد داشت.

عضو هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان با تأکید بر این که در هر یک از محورهای تخصصی یک مقاله برتر خواهیم داشت افزود: از میان پوسترهایی که ارایه شده است دو پوستر نیز جایزه برتر را به خود اختصاص خواهند داد و در مراسم اختتامیه نیز به هفت مقاله برتر جوایزی اهدا خواهد شد.

وی تعداد متقاضیان شرکت در کارگاه های آموزشی این کنفرانس را 205 نفر عنوان کرد و گفت: این موضوع برای همایشی که برای نخستین بار برگزار می شود استقبال بسیار مطلوبی محسوب می شود.

سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این مراسم با تاکید بر این که گفتمان علم، گفتمان حاکم بر کشور شده است گفت: فضایی که امروزه در کشور به وجود آمده، تسلط گفتمان علمی برکشور است که این موضوع مسئولیت دانشگاهیان را بیشتر می کند و در چنین فضایی مجموعه هایی که به لحاظ داشتن مزیت های نسبی نقش پررنگ تری دارند طبیعتاً مسئولیت بیشتری نیز خواهند داشت.

دکتر سید محمود مدرس هاشمی افزود: استان اصفهان یکی از استان هایی است که به دلیل پیشینه تاریخی، فرهنگی، سوابق علمی و قابلیت ها و توانایی هایی که از نظر نیروی انسانی و توان مدیریتی در آن وجود دارد به یکی از قطب های علمی و صنعتی کشور تبدیل شده و خوشبختانه گام های موثری را در رشته های مختلف علمی برداشته است.

وی دانشگاه صنعتی اصفهان را یکی از مجموعه های بزرگ این استان دانست که همیشه جزو دانشگاه های برتر کشور بوده و یک بستر علمی، مدیریتی و ساختاری بسیار قوی را برای ایفای نقش در فضای علمی کشور بوجود آورده است.

مدرس هاشمی با بیان این که در حال حاضر بیش از 12 هزار دانشجو در دانشگاه صنعتی اصفهان مشغول به تحصیل هستند گفت: پنج هزار نفر از این دانشجویان در دوره های کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل می کنند که این موضوع یک فرصت استثنایی را برای گام نهادن بیشتر در عرصه های تحقیق و پژوهش در اختیار این دانشگاه قرار داده است.

وی به نقش موثر حدود 500 عضو هیأت علمی به همراه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی اصفهان در اجرای طرح های صنعتی متعدد کشوری اشاره کرد و گفت: تا به حال در این دانشگاه بیش از 400 طرح بزرگ در ارتباط با صنایع مختلف کشور انجام گرفته که بسیاری از آنها نتایج پرباری را برای این صنایع به دنبال داشته است.

وی افزود: هم اکنون 50 پروژه صنعتی در این دانشگاه در حال انجام است که شش طرح کلان ملی نیز در این پروژه ها قرار دارد و از این تعداد دو طرح با محوریت و چهار طرح با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان انجام می گیرد.

سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان وجود انجمن ها و قطب های علمی متعدد، هشت پژوهشکده و همچنین تأسیس پژوهشگاه را باعث ایجاد ساختاری مناسب برای انجام پروژه ها و تحقیقات صنعتی بیشتر و بهتر از گذشته عنوان کرد.

دکتر محمود مدرس هاشمی با اشاره اهمیت زیاد مباحث محیط زیست در دنیای صنعتی این موضوع را یکی از ارکان توسعه پایدار دانست و تأکید کرد: اگر در گذشته فقط رفاه و بازدهی اقتصادی کشورها مورد توجه قرار داشت و پس از آن عدالت اجتماعی؛ اما امروزه محیط زیست به عنوان رکن سوم توسعه پایدار قلمداد می شود.

وی نقش دانشگاه ها در مباحث علمی محیط زیست را بسیار قابل توجه بیان کرد و وظایف سازمان های متولی این موضوع و همچنین صنایع کوچک و بزرگ در حفظ محیط زیست را نیز بسیار قابل اهمیت دانست.

مدرس هاشمی در ادامه با اشاره به این که اکولوژی سیمای سرزمین یکی از موضوعات وابسته به محیط زیست است، تلاش اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان که منجر به تأسیس انجمن جهانی اکولوژی سیمای سرزمین در این دانشگاه شد را مورد ستایش قرار داد.

وی در پایان ابراز امیدورای کرد تا دانشگاه صنعتی اصفهان میزبان خوبی برای اعضای هیأت علمی، کارشناسان، دانشجویان و مسئولان این حوزه باشد و موجبات دستیابی به اهداف علمی این کنفرانس فراهم گردد.

در ادامه این مراسم دکتر نصراله محبوبی رئیس کنفرانس بین المللی اکولوژی سیمای سرزمین، سه تن از اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و استاد دانشگاه زوریخ سوییس به سخنرانی پیرامون اهمیت موضوع محیط زیست و اکولوژی سیمای سرزمین پرداختند.

نخستین کنفرانس بین المللی اکولوژی سیمای سرزمین

 

نخستین کنفرانس بین المللی اکولوژی سیمای سرزمین

تحت نظارت وف ایرانی