For Better Performance Please Use Chrome or Firefox Web Browser

مطالعه ليمنولوژيك و حفظ تعادل الكولوژيك آبهاي داخلي (تالاب گاوخوني)

مطالعه ليمنولوژيك و حفظ تعادل اكولوژيك آبهاي داخلي

(تالاب گاو خوني)

سازمان مجري: دانشگاه صنعتي اصفهان

كارفرماي طرح: سازمان حفاظت محيط زيست استان اصفهان

تاريخ شروع: 15/01/1374

تاريخ اختتام: 13/02/1378

نام مجري: نصراله محبوبي صوفياني

خلاصه طرح:

با توجه به اهميت تالابها و حساسيت اكوسيستم تالاب گاوخوني در قسمت كوير مركزي ايران، هدف از بررسي ليمنولوژيك اين تالاب شناخت ويژگي هاي بيولوژيك، اكولوژيك و فيزيكوشيميايي و دستيابي به اطلاعات مورد نياز جهت ارائه طريق در فازهاي بعدي طرح براي برنامه ريزي صحيح به منظور حفظ تعادل اكولوژيك تالاب و همچنين بهره وري بهينه و پايدار از آن است.

تالاب گاوخوني با وسعت تقريبي ٤٧٦ كيلومتر مربع و حداكثر عمق ٨٠ الي ١٢٠ سانتي متر و حداكثر طول ٢٥ كيلومتر در مواقع پر آبي در جنوب شرقي اصفهان و به فاصله ١٦٧ كيلومتري از آن قرار گرفته است.منطقه تالاب داراي ارتفاع حداقل ١٥٠٠ متر از سطح دريا است و بين طولهاي 44َ °٥٢ و ٥٩َ°٥٢ شرقي و عرض هاي َ20َ°32 و °٣٢ شمالي، در شمال شرقي دهستان جرقويه و جنوب غربي شهرستان نايين و جنوب شرقي شهر ورزنه و غرب منطقه ندوشن از استان يزد و شمال غربي كوير ابرقو و شرق دهستان رودشتين واقع شده است.

با توجه به طبقه بندي مناطق مختلف استان اصفهان بر اساس شرايط اقليمي و با استفاده از آمار هواشناسي ايستگاههاي مختلف محدوده مورد مطالعه (گاوخوني) همراه با مناطق كاشان، خور و بيابانك در رديف مناطق كويري قرار گرفته است.

به منظور دسترسي به اهداف از پيش تعيين شده طرح، عملياتي به شرح ذيل انجام پذيرفت:

١- جمع آوري اطلاعات كلي پيرامون شرايط طبيعي و اكولوژيك منطقه مطالعاتي كه از طريق مشاهدات عيني و بررسي منابع مختلف موجود صورت گرفته است.

٢- تعيين ايستگاههاي نمونه برداري

٣-بررسي كيفيت فيزيكوشيميايي آب كه با نمونه برداريهاي منظم از ايستگاههاي تعيين شده انجام پذيرفته است.

٤- شناسايي آبزيان (پلانكتونها، بنتوزها و نكتونها) منطقه مورد بررسي از طريق نمونه برداريهاي منظم از ستون آب و بستر تالاب و با استفاده از كليدهاي شناسايي.

Applied reasearch

تحت نظارت وف ایرانی